Rabobank Nederland

Doorlooptijd enorm omlaag, tevreden klanten en ook nog eens blije medewerkers? Hoe kan dat?

Probleemstelling

Een afdeling binnen Rabobank Nederland, verantwoordelijk voor het bouwen en onderhouden van de software voor internetbankieren voor groot zakelijke klanten, kampte met een zeer hoge doorlooptijd van verwerking van software changes. Hierdoor waren hun interne klanten zeer ontevreden en waren de, in dit proces werkzame, medewerkers gefrustreerd en zeer ontevreden.

Aanpak 12Mprove

Er is gestart met een diagnose. Wat is er concreet aan de hand als het gaat om klantwaarde, medewerkerwaarde en de kwaliteit en snelheid van oplevering van door de klant gewenste functionaliteit.

Resultaat

Door het Lean gedachtegoed van kort-cyclisch sturen te combineren met een Agile/Scrum manier van software ontwikkeling zijn in 6 maanden tijd significante resultaten behaald op het gebied van klanttevredenheid. De ‘time-to-market’ is verlaagd van ruim 300 dagen naar een overzichtelijke 4 weken. Door de verkorte time-to-market kregen medewerkers weer een gevoel van betrokkenheid en invloed. De gestegen klanttevredenheid had direct een zeer positieve weerslag op de medewerkers.