12 vragen die je helpen in 2022 nog succesvoller te zijn
10 december 2021 
in Nieuws
1 min. leestijd

12 vragen die je helpen in 2022 nog succesvoller te zijn

Het einde van het jaar is in zicht en wellicht ben je al bezig met goede voornemens. Persoonlijk, maar ook zakelijk. Je jaarplannen zijn vast al in kannen en kruiken. Maar kijk je ook weleens terug? Welke doelen heb je een jaar geleden gesteld en in welke mate heb je deze gerealiseerd? We delen graag 12 vragen met je, zodat 2022 voor jou nog succesvoller wordt.

Reflecteer en leer

In een continu verbeterende organisatie, weet je natuurlijk welke doelen je had en waar je nu staat. De kpi’s welke je tijdens je dagstart of weekstart bespreekt, vertellen je dit. Maar heb je voldoende stilgestaan bij wat ervoor heeft gezorgd dat je je doelen hebt behaald? Wat is er gebeurd? Wanneer ben je gevallen, hoe ben je opgestaan? Wat heeft gewerkt, en wat niet? 

Reflectie en leren (Hansei) is essentieel in mindset van continu verbeteren. Reflecteer en leer, voordat je nieuwe plannen gaat maken en in de actiemodus schiet. Door dit te doen ontwikkel je sterkere ‘improvement muscles’ en ben je beter in staat om volgend jaar je doelen te bereiken.

12 vragen die je helpen te reflecteren

Deze vragen helpen je te reflecteren, te leren en volgend jaar nog succesvoller te zijn in continu verbeteren.

  • Wat had je dit jaar gepland om te doen?
  • Wat waren jouw doelen?
  • Wat was jouw verwachte eindresultaat t.a.v. jouw doelen?
  • Wat heb je werkelijk gedaan?
  • Wat was het werkelijke resultaat?
  • Is er een gat tussen wat je had verwacht en wat er werkelijk is gebeurd?
  • Zo ja, waar komt dat door?
  • Welke aannames heb je gedaan?
  • Wat stond er voor jou in de weg?
  • Zo niet, wat was de sleutel tot succes?
  • Wat heb je geleerd?
  • Hoe zou verbetering voor jou eruitzien?

Veel succes in het nieuwe jaar!


Over de schrijver
12Mprove helpt professionals en bedrijven om continu te verbeteren, door middel van training en coaching op het gebied van Lean, Agile, Scrum en leiderschap. Het gaat om slimmer werken, met een duidelijk focus op de klant, de medewerker en operationeel resultaat.