Managers: Sta jij op het veld of langs het veld?

Bij Toyota zegt men: “Before we built cars, we built people” Geef je mensen respect, uitdaging en een langetermijnvisie, maar zorg bovenal voor een cultuur van vertrouwen. Mooie woorden, maar hoe krijg je dit voor elkaar? Aan de hand van een sportmetafoor vertel ik je wat je het beste niet en wel kan doen en ik daag je uit om erachter te komen wat voor type manager jij bent.

De Manager langs het veld

Bij een potje voetbal, hockey, handbal of een andere teamsport zijn het de spelers op het veld die de goals moeten maken. Ze hebben een positie met een rol en een x aantal taken en er is een einddoel, namelijk winnen. Oja, er is ook nog een coach – lees manager – die vanaf de zijlijn staat te schreeuwen dat het sneller en beter moet. Lukt het je om te scoren, dan krijg je applaus, maar faal je, dan moet je strafrondjes lopen.

De hierboven beschreven situatie geldt helaas ook binnen bepaalde bedrijven. Mensen werken op zogenoemde eilandjes. Ze voeren hun taak uit zoals het van ze gevraagd wordt. En als je vraagt: “jongens wat is onze missie?” Zegt 98%: “geld verdienen!”. In de ergste gevallen staat er ook écht een manager te roepen dat het beter en sneller moet.

Een sportteam en een bedrijf zijn goed met elkaar te vergelijken, alleen is er wel één groot verschil… Een sportteam speelt niet continu wedstrijden.

5 dingen die een manager op het veld moet doen

Grootste gedeelte van hun tijd brengen sportteams door op het trainingsveld om zichzelf te verbeteren. Talenten worden op de juiste plek gezet, er wordt aan het systeem gewerkt, maar ook aan de teamspirit. De leidende factor in dit geheel is de coach. Hij verandert van een schreeuwlelijk langs het veld, naar een leider op het veld. Hieronder vijf punten die een coach heel goed doet op het trainingsveld, waar een manager wat van kan leren:

  1. Hij/zij streeft naar perfectie en ziet falen als een kans om te verbeteren;
  2. toont voorbeeldgedrag, zodat de teamleden dit overnemen;
  3. focust op de continue ontwikkeling van de teamleden;
  4. neemt beslissingen op basis van waarnemingen op het veld;
  5. houdt ten alle tijden de ontwikkeling van het team in lijn met het einddoel – de stip op de horizon – het kampioenschap.

Tot slot: De uitdaging

Stel jezelf nu eens de vraag welke manager jij wil zijn voor je team? De manager langs het veld of op het veld? In hoeverre pas jij de bovengenoemde vijf punten toe in je werk? Ik daag je uit; laat dit stuk lezen aan twee van je medewerkers en kom achter het echte antwoord… Durf jij het aan?

Robert Zaaijer