De 8 verspillingen volgens Lean, ken jij ze?
16 november 2022 
in Lean
4 min. leestijd

De 8 verspillingen volgens Lean, ken jij ze?

Als je het over Lean hebt, dan is het nadenken over verspillingen in je bedrijfsproces een vereiste. Verspillingen bestrijden door het verminderen of wegnemen draagt namelijk sterk bij aan het verbeteren van bedrijfsprocessen. Verbeterde bedrijfsprocessen zorgt voor meer klantwaarde en dat is hartstikke Lean. 

Lean typeert 8 verschillende soorten van verspilling. Deze variëren bijvoorbeeld van productieniveau tot tijdmanagement. Hieronder de 8 verspillingen van Lean uitgelegd:

  1. Wachten: Als een proces niet goed verloopt, kan wachttijd ontstaan. Tijdens de wachttijd gebeurt er niets of wordt de wachttijd opgevuld met minder zinvolle activiteiten. Door ervoor te zorgen dat alle stappen in een proces perfect op elkaar aansluiten, voorkom je wachttijd en werkt het proces sneller en efficiënter.
  2. Correctie: Dat fouten makkelijk leiden tot verspilling, ligt voor de hand. Fouten moet je corrigeren en dat kost tijd. Daarnaast kunnen fouten ook schade toebrengen: aan de producten of aan het proces zelf.
  3. Beweging: Ook op het gebied van beweging kan verspilling optreden. Een simpel voorbeeld hiervan is een magazijn waar spullen niet op een vaste, duidelijk aangegeven plek te vinden zijn en de magazijnmedewerkers te veel moeten lopen en/of zoeken.
  4. Overproductie: Overproductie is meer produceren dan je klanten vragen. Dat kan tot verspilling leiden, van de voorraad die je niet kwijtraakt, maar ook is het vaak zo dat je bij overproductie grondstoffen verspild hebt.
  5. Overbewerking: Wanneer je meer doet dan de klant vraagt, is er sprake van overbewerking. Doe je meer dan de klant verwacht, dan doe je misschien dingen waar niemand op zit te wachten en die geen waarde toevoegen. Bijvoorbeeld: Wanneer een brief per mail en per post wordt verstuurd. Onnodig en verspilling van de middelen. Uiteindelijk is het ook minder goed voor het milieu.
  6. Transport: Bij transport is er vaak teveel beweging van goederen of diensten. Dit kost tijd en werkt andere verspillingen in de hand.  
  7. Talent: Van de verspilling van Talent is sprake wanneer iemand een bepaalde opleiding heeft gevolgd, en de opgedane kennis in de praktijk niet wordt gebruikt. Dit kan leiden tot gedemotiveerde werknemers.
  8. Voorraad: Heb je een voorraad, dan lijkt dat op het eerst gezicht misschien handig; je hoeft immers niet snel nee te verkopen. Maar opslag kost geld en je voorraad op zich levert niets op. Het is daarom beter om een uitgebalanceerde voorraad te hebben: niet te veel, maar ook niet te weinig.

Een ezelsbruggetje voor de 8 verspillingen

De eerste letters van de 8 verspillingen staan voor de woorden: WC, BOOT en TV. Kortom: WCBOOTTV. Er is ook een Engelse variant: TIMWOODSDit samengestelde woord is opgebouwd uit de eerste letters van de Engelse Lean termen voor verspilling (8 wastes): Transport – Inventory – Motion – Waiting – Overprocessing – Overproduction – Defects – Skills. In elk geval wordt het je nu gemakkelijk gemaakt om de 8 verspillingen te onthouden!

Verspillingen bestrijden in de praktijk

Om verspillingen te bestrijden, moet je ze eerst in kaart brengen. Lean biedt daarvoor verschillende methodes en tools, zoals de Value Stream Map. Heb je verspillingen ontdekt, dan is het in de praktijk niet altijd eenvoudig om ze aan te pakken. Ze kunnen elkaar overlappen, elkaar versterken of op een andere manier elkaar beïnvloeden. Anders gezegd: pak je de ene verspilling aan, dan kan dat invloed hebben op andere verspillingen.

Er komen soms verspillingen voor die simpelweg niet weg te nemen zijn, of waarvoor je kiest ze te behouden. Denk aan ‘een geplande voorraad’. Een bedrijfsproces is in dat geval wellicht niet helemaal perfect te krijgen. Het is dan vaak nog wel mogelijk om het proces zo soepel mogelijk te laten verlopen, zodat klanten toch tevreden zijn met het eindresultaat.

Waarom Lean belangrijk is voor je bedrijfsprocessen

Lean is een veel toegepaste methodiek waarin de klant centraal staat. Alles en iedereen in de organisatie richt zich op waarde voor de klant. Dat leidt onder andere tot een sterke focus op het continu verbeteren van processen. Bij het verbeteren van processen is verminderen of elimineren van verspillingen essentieel.

Lean is meer dan alleen werken volgens een methodiek, het vraagt ook om een mentaliteitsverandering. Iedereen in de organisatie moet doordrongen zijn van het streven om continu de klant in alles centraal stellen, en doorlopend scherp zijn op het tegengaan van verspillingen en het verbeteren van bedrijfsprocessen.

Zie jij ook de relevantie van Lean werken? Volg dan een van onze Lean trainingen. Of wil je liever persoonlijk contact? Bel ons 0853037105 of mail ons op: info@12mprove.nl.

Over de schrijver
12Mprove helpt professionals en bedrijven om continu te verbeteren, door middel van training en coaching op het gebied van Lean, Agile, Scrum en leiderschap. Het gaat om slimmer werken, met een duidelijk focus op de klant, de medewerker en operationeel resultaat.