Stop met vergaderen! Start met de prestatiedialoog
20 januari 2023 
in Lean
3 min. leestijd

Stop met vergaderen! Start met de prestatiedialoog

Het is maandag, je bent fris en fruitig op het werk. Een nieuwe start van de week. Vervolgens beginnen de vergaderingen om 10.00 uur. Lang en misschien niet altijd zo resultaatgericht als dat je wilt. Met de prestatiedialoog monitoren jullie de behaalde prestaties en wat er nog te behalen valt. Simpel, gestructureerd en zonder teveel poespas.

Wat is een prestatiedialoog?

Kort gezegd: een prestatiedialoog is een gesprek over de prestaties. Je hebt voor een Lean prestatiedialoog één of meerdere doelen nodig die je bespreekt. In de dialoog bespreek je de voortgang op de doelen, de manier waarop je deze bereikt en leer je waar je nog kan verbeteren. Je draagt met de prestatiedialoog bij aan de gouden driehoek van Lean: people, process, purpose. Het centrum waar de drie bollen elkaar raken is ‘de gouden driehoek’ en dat is waar je wilt zitten als organisatie.

Waarom een prestatiedialoog?

Vanuit het Lean gedachtengoed is het belangrijk om continu te blijven kijken hoe je processen verbetert. Dit zorgt ervoor dat je bewust verbetering aanbrengt binnen je organisatie en vervolgens zorg je voor groei. 

Hoe voer je een prestatiedialoog?

Stel eerst de KPI’s (doelen) vast. Houd rekening met de structuur van de dialoog (zie de 3 punten) en houd de toon van de prestatiedialoog positief. Dus opbouwende feedback.

In de prestatiedialoog ga je 3 punten na:

  • Wat is de afwijking van het doel?
  • Waardoor ontstaat deze afwijking?
  • Welke actie verbinden we daar aan?

Welke vragen stel je in de prestatiedialoog?

In de prestatiedialoog stel je na de drie punten, verdiepende vragen, zodat de dag/weekly/monthly soepel en met een structuur verloopt:

  • Zijn er successen die je wilt delen?
  • Wat is je huidige prestatie en wat is je doel? 
  • Wat is de afwijking tussen het doel en de huidige prestatie? (Met andere woorden: wat is er voor nodig om het doel te bereiken?)
  • Welke oorzaken vond je voor deze afwijking?
  • Welke acties ondernam je om de oorzaken te elimineren?
  • Op welke datum rond je het doel af?
  • Heb je hulp nodig om het doel te bereiken?

Welke vormen zijn er van een prestatiedialoog?

Een prestatiedialoog kan je op meerdere manieren doen, maar voornamelijk gaat het erom dat het proces goed gestructureerd is. Je kan bijvoorbeeld dit via een dag-, week-, maand-, of jaarlijkse meet up doen.

Is een prestatiedialoog Lean?

Het voeren van een prestatiedialoog is Lean en belangrijk als je inderdaad continu procesverbetering wilt aanbrengen. Daarom is het binnen je organisatie of je team relevant dat dit gedaan wordt. Je houdt zo goed de voortgang van je team in de gaten en kan tijdig bijsturen wanneer dit nodig is. Zo kom je minder snel voor ongewenste verassingen te staan.

Meer weten over Lean?

Ben je ook nieuwsgierig geworden over Lean? En wil je weten wat je naast de prestatiedialoog nog meer kan doen? Ga dan naar onze site en ontdek onze trainingen. Of wil je liever met iemand sparren? Dat kan ook, neem dan vooral contact met ons op.

Over de schrijver
12Mprove helpt professionals en bedrijven om continu te verbeteren, door middel van training en coaching op het gebied van Lean, Agile, Scrum en leiderschap. Het gaat om slimmer werken, met een duidelijk focus op de klant, de medewerker en operationeel resultaat.