De Pull strategie uitgelegd
13 april 2022 
in Lean
3 min. leestijd

De Pull strategie uitgelegd

Wat is pull?

Pull is een strategie voor organisaties waarbij de vraag van de klant leidend is. Pull betekent in het Nederlands letterlijk trekken, en in het pull-concept wil dat zeggen dat de klantvraag als het ware de producten door het logistieke proces heen trekt. Pull is een essentieel onderdeel van de lean-filosofie.

Pull is een op de klantvraag gebaseerde werkwijze: je werkprocessen starten op het moment dat een klant een aanvraag doet. Pull is de tegenhanger van push: produceren of leveren op basis van voorspellingen. Anders gezegd is pull vraag gedreven en push aanbod gedreven. Maar wat zijn nu eigenlijk de voordelen van pull? Hoe werkt pull in de praktijk en hoe past het in de lean-filosofie?

De voordelen van pull

Een belangrijk voordeel van pull is dat het leidt tot zo klein mogelijke voorraden en zo een aanzienlijke kostenbesparing oplevert. Bij minder voorraad heb je immers minder magazijnruimte nodig, minder tussenvoorraden, minder handelingen voor de logistieke medewerkers en minder kans op het moeten weggooien van een product of dienst dat over de datum is. Met een pull-werkwijze is de kans klein dat je ongevraagd te veel producten maakt en ermee blijft zitten.

Oorspronkelijk werd pull met name toegepast in de productie en logistiek, maar inmiddels is het werkterrein veel uitgebreider. Het is namelijk ook prima toepasbaar in andere sectoren, zoals in de dienstverlening.  

Pull in de praktijk

Pull-productie begint dus altijd bij vraag vanuit klanten. De klantvraag kun je zien als het startsignaal. Daarop volgen als in een kettingreactie de volgende processtappen die nodig zijn om te leveren wat de klant vraagt.

In elke processtap houd je een zo klein mogelijke voorraad aan. De uitstroom van producten uit een tussenstap zorgt voor een signaal dat nieuwe instroom nodig is. De tussenvoorraden blijven zo altijd zo klein mogelijk, evenals de hoeveelheid werk voor de logistieke medewerkers.

Pull in de dienstverlening

De wieg van pull stond als onderdeel van lean in de logistieke en productiesector. Het is echter veel breder toepasbaar en je ziet het dan ook steeds vaker in de dienstverlening. Dienstverlenende organisaties hanteren van zichzelf al vaak het pull-principe: bedrijfsprocessen starten als klanten het in beweging zetten. Bijvoorbeeld, een klant belt naar een contact center van een organisatie met een vraag die uitgezocht moet worden. Dit proces kan dus alleen maar starten als de vraag binnenkomt en is dus per definitie al pull. Optimalisering van voorraden speelt minder in de dienstverlening, omdat organisaties in deze sector veel minder werken met voorraden dan in de industrie.

Push en pull

Push en pull zijn allebei manieren om optimaal met logistiek en voorraden om te gaan, maar ze doen dat elk op een geheel andere manier. We noemden al dat bij een pull-strategie die klantvraag het productieproces triggert. Push benadert het juist van de andere kant. Bij push kijk je naar de toekomst: je verwacht bijvoorbeeld volgende week 100 producten te verkopen en begint deze week met de productie daarvan. Daarmee hebben we gelijk een nadeel van het push-systeem te pakken: het is erg afhankelijk van goede voorspellingen. Daarbij komt dat het natuurlijk nooit zeker is dat prognoses op basis van informatie uit het verleden ook daadwerkelijk uitkomen.

Hoe past pull in lean?

Lean management kent vijf principes, we zetten ze op een rij:

  1. Value (waarde): specificeer de toegevoegde waarde van je product voor klanten.
  2. Value stream (waardestroom): definieer alle activiteiten van je proces.
  3. Flow (vloeien): verwijder alle overbodige activiteiten.
  4. Pull (trekken): de klant triggert het bedrijfsproces.
  5. Perfection (perfectie): streef continu naar verbetering op alle niveaus.

Pull is dus het vierde principe van lean en daarmee een van de fundamenten. Een pull-systeem is in een lean-productiestrategie de manier om de klant snel te bedienen én om verspilling in het productieproces te verminderen. 

Pull en just in time

Een ander onderdeel van de lean-filosofie waar pull een sterke samenhang mee heeft is just in time (JIT). Het streven naar precies op tijd leveren en daarbij een zo klein mogelijke voorraad aanhouden vormen de kern van de JIT-methode. Met deze doelstellingen sluit JIT perfect aan bij pull.

Wanneer je bijvoorbeeld het just-in-time-concept toepast op een industrieel materiaal beheersysteem noemen we dit een pull-systeem, omdat in de praktijk de klanten de hoeveelheden en doorlooptijden van de materiaalstroom bepalen. Stel dat bijvoorbeeld een auto assemblagefabriek airbags moet installeren: de fabriek houdt dan geen voorraad airbags in de schappen, maar ontvangt ze zodra de bestelde auto's op de assemblagelijn komen.

Voorbeeld: Pull bij Amazon

Een mooi voorbeeld van een pull systeem in de praktijk is te vinden bij Amazon. Op het moment dat je daar een fysiek boek besteld hebt gaat er in het distributiecentrum een printer ratelen. Ze noemen dit Print-On-Demand. Het helpt hen om de voorraden en verspillingen bij de verkoop van hun boeken laag te houden. Het enige dat ze hiervoor dus nodig hebben is een printer, wat inkt en rollen met papier. En natuurlijk het bestand waarop het boek is opgeslagen. Overigens gebruiken ze print-on-demand niet alleen meer voor boeken. Ze gebruiken het inmiddels ook voor jouw voetbalclub-koffie-mokken, je t-shirt met die hippe print en jouw Frozen- of Cars dekbedovertrek. Het gebruik van de 3D printer zie je ondertussen ook steeds vaker terug in pull-processen. Het is slechts een kwestie van tijd voordat deze manier verder doorbreekt bij meer en meer productieprocessen.

Over de schrijver
12Mprove helpt professionals en bedrijven om continu te verbeteren, door middel van training en coaching op het gebied van Lean, Agile, Scrum en leiderschap. Het gaat om slimmer werken, met een duidelijk focus op de klant, de medewerker en operationeel resultaat.