Weten waarom je doet wat je doet op je werk. Dat is in het kort wat zingeving is. Sta jij daar ooit weleens bij stil? Als je wil weten hoe je zingeving toepast, lees dan verder.
Wat is zingeven?
In het Lean gedachtengoed zijn de drie bollen van purpose, process en people belangrijk. De drie bollen zeggen iets over effectiviteit, efficiëntie en cultuur van continu verbeteren. Hier valt zingeven onder de people bol met als doel het continu verbeteren. Zingeven is, naast verbazen, doenken en werkvloeren, één van de vier kenmerkende gedragingen die passen in een cultuur van continu verbeteren.
- Verbazen: Blijf jezelf verbazen over alles wat je ziet en doet. Verwonder jezelf.
- Doenken: Durf te experimenteren.
- Zingeven: Begrijp waarom je de dingen doet zoals je ze doet. Wat is de waarde die geleverd wordt voor de klant, medewerker en/of organisatie? Hierbij is het ook belangrijk dat je de purpose bol in acht neemt. Wat is het doel van de organisatie? En wat kun je zelf doen om bij te dragen aan het behalen van dat doel? Als je dat weet, weet je waarom je doet wat je doet, dit zorgt voor zingeving in je werk.
- Werkvloeren: Wees aanwezig in het proces. Observeer op de werkvloer. Luister mee met gesprekken met de klant.
Waarom is zingeven belangrijk?
Door een cultuur van continu verbeteren te creëren zorg je er bij je medewerkers voor dat iedereen begrijpt waarom iemand doet wat hij doet. Het is belangrijk dat medewerkers zich betrokken voelen bij het analyseren en oplossen van problemen. Betrokkenheid wordt ontwikkeld door het tonen van initiatief van de medewerker en dat hij weet 'waarom' hij het werk doet, wat hij doet.
Waarom doe je de dingen die je doet in je werk?
Bovendien zorgt zingeving in je werk voor verbetering in je werk doordat jezelf kritisch blijft kijken naar je werkzaamheden en je normen en waarden. Het draagt ook bij aan de verbetercultuur binnen de organisatie. Doordat je je werk zingevend vindt, functioneer jij niet alleen beter, maar uiteindelijk ook de organisatie. Een positieve sfeer en motivatie draagt bij aan meer klantgerichtheid, kwaliteit en dat straalt dus naar buiten uit.
Hoe kun je zingeven in het werk?
Dus vraag jezelf af: waarom doe ik de dingen die ik doe? Het gevoel dat je werk een duidelijk groter doel dient, kan juist van positieve invloed zijn op je werkervaring.
Werk is meestal iets wat bijdraagt aan geldverstrekking, maar mensen zien werk ook als zeer betekenisvol als het duidelijk is dat het bijdraagt aan een groter doel.
Je ervaart bijvoorbeeld je werk als betekenisvol als je je persoonlijke drijfveren en waarden op een lijn liggen met de organisatie.
Vragen die je jezelf kan stellen over zingeven
Medewerkers kiezen vaak zelf voor hetgeen dat voor henzelf belangrijk is en wat voor hen waardevol is in het werk. Vraag je als organisatie ook samen bepaalde vragen af:
- Waarom doe je als organisatie de dingen die je doet? En waar leidt dit toe?
- Wat is de waarde die de organisatie levert voor de klant en of de organisatie?
Welke beslissingen nemen wij als organisatie, en helpen die ons voorwaarts?
Als medewerkers weten waarvoor ze hun werk doen (voor een groter goed), motiveert ze dat. Er is een duidelijke zingeving.
Om zelf meer zingeving te krijgen kun je de vragen stellen:
- Wat drijft mij?
- Wat houdt mij bezig?
- Waar word ik gelukkig van?
- Waarom doe ik wat ik doe?
- Is het van waarde voor de organisatie en of de klant?
Meer weten over zingeven of andere aspecten van Lean?
Nu weet je dat zingeven valt in de Lean methodiek. Maar heb je interesse in meer verdieping wat betreft Lean? Bekijk ons trainingsaanbod of neem contact met ons op.