Als klassikaal trainen je core-business is, in een tijd waarin de meest gebruikte hashtag #blijfthuis is dan weet je dat je voor een uitdaging staat.
Vanzelfsprekend volgen onze klanten en wij zelf alle richtlijnen en adviezen op, al betekent dat een steeds leger wordende agenda.
In die context deden we een stap terug, dachten na en besloten adaptief te zijn. Want als je flexibel kunt zijn in moeilijke situaties en je aanpast word je vanzelf succesvol.
We delen graag met je hoe we dat gedaan hebben.
De 5 Stappen tot succes
Om de trend van een leger wordende agenda te keren hertekenden we met succes onze klassikale Green Belt training. En nu we een paar trainingen onderweg zijn en uit de feedback van onze klanten opmaken dat we de juiste dingen doen delen we graag 5 tips met je. Zodat jij het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden.
- Experimenteer en leer, verlies je niet in oeverloze plannenmakerij Maak de stappen niet te groot, je koopt geen zekerheid met een volledig doordacht draaiboek en plan. Onze eerste virtual classroom was een interne pilot. We leerden, pasten aan, deden een experiment en gingen ervoor.
- Verdeel de taken, trainer en support Een online training geven is wezenlijk anders. Je hebt als trainer minder en anders contact met de groep. Je mist routine in deze vorm van trainen. Om nog maar te zwijgen over de techniek die je gebruikt. Daarom knipten we de rol van trainer op in een rol voor en een rol achter de camera. De trainer focust zich op de rode draad en de inhoud. De âco-hostâ faciliteerde alles daar omheen; contact met deelnemers via de chat, geven van cues en bijhouden wie met wie samenwerkt.
- Less is more, 2x2 uur is genoeg Het volgen en geven van een online training kent een andere dynamiek. Het is veel intensiever. Wij maximeerden de duur van een online klas 2 uur per blok en dat in 2 blokken per dag. Op die manier vonden we de balans tussen de aandacht curve van de deelnemers en de hoeveelheid kennis die we konden bespreken
- Verras je deelnemers met interactie, polls en breakouts Deelnemers komen de training in met de verwachting van een online webinar; ik ga zitten en luister. Wij verrasten ze en betrokken ze bij alles. Met behulp van een casus maakten we een online waardestroom, in break outs maakten deelnemers de vertaling naar hun eigen praktijk. Doen zorgt voor aandacht, afwisseling voor impact. Verrassing is een wow-factor.
- Zorg voor de juiste randvoorwaarden; camera, geluid, scherm. Zet alles klaar. We investeerden in goede cameraâs en microfoons. We plaatsten een tv achter de camera zodat de trainer de deelnemers goed kan zien. Door alles vast klaar te zetten verloren we geen tijd of aandacht. En dat valt op, deelnemers merken bewust en onbewust dat er flow is.
Het geheime recept
Net als bijvoorbeeld Coca Cola hebben ook wij een âsecret ingrediĂ«ntâ wat we natuurlijk niet zullen delen in deze top 5 aan tips. Een ingrediĂ«nt wat geen enkel andere aanbieder heeft. Deelnemers aan onze klassikale trainingen en nu dus ook de virtual classrooms kunnen je dat inmiddels vertellen maar weten ook dat je dat zelf moet ervaren om het te geloven. Benieuwd? Je weet wat je te doen staat lijkt me.
Ook hier een 9+ ervaring!
Elke sessie sluiten we af met een poll om feedback op te halen bij de deelnemers. We blijven continu verbeteren op basis van de feednback van de deelnemers, dat is logisch voor ons. De scores bespreken we, om te leren en te verbeteren. Gemiddeld scoren we ook met onze online trainingen boven de 9. En de toelichting van deelnemers bevestigt de kwaliteit: âik had het gevoel gewoon met jullie in Ă©Ă©n ruimte te zijn in plaats van alleen thuis achter mijn schermâ, âde break-out rooms zijn echt een wow-factorâ, âde rolverdeling tussen trainer en co-host zorgde ervoor dat alles vloeiend verliepâ.
âHet scheelt een boel reistijdâ
Wij zijn ervan overtuigd geraakt dat online training een fantastische aanvulling is op ons pallet aan trainingen naast het klassikaal trainen. Het concept zoals we dat nu hebben neergezet willen we door ontwikkelen. Het past bij onze ambitie om op een hoogwaardige manier impact te creĂ«ren. Samen met en voor onze klanten. En zoals Ă©Ă©n van de deelnemers zicht uitsprak: âhet scheelt een boel reistijdâ.