Waarom is Lean coaching belangrijk?

Wie herinnert zich nog het leren van een vreemde taal? Op het moment dat je de vreemde taal wil spreken, kom je erachter dat de (eenvoudige) grammatica- en spellingsregels in de praktijk lastiger zijn dan gedacht.

Maar dit geldt natuurlijk niet alleen voor het leren van een vreemde taal. Ook bij het leren over Lean is er meer nodig dan alleen de kennis van de instrumenten.

Tijdens de opleiding wordt er in een vertrouwde en veilige omgeving geoefend. Maar zodra je terug bent op je werk, wordt er gevraagd of je als opgeleide green belter wil komen helpen. Op dat moment kan er onzekerheid opspelen: is dit wel het juiste instrument om toe te passen? Hoe kan ik wat ik geleerd heb het best toepassen op deze situatie?

Om dat goed te leren, is praktijkervaring nodig. En ervaring opdoen gaat met vallen en opstaan. Het vallen willen we in een professionele werkomgeving natuurlijk graag beperken. Om dit voor elkaar te krijgen, is een Lean coach een uitkomst.

Een coach kan een net opgeleide green belter structuur en duidelijkheid geven en helpen bij de eerste stappen op het gebied van Lean.

Wat is Lean coaching precies?

Een coach helpt iemand die net de Lean Green Belt Training heeft afgerond om de geleerde instrumenten in te zetten: het juiste instrument op het juiste moment en op de juiste wijze.

Het is belangrijk om het juiste instrument in te zetten. Hierbij wordt gekeken naar het doel van het instrument: past dit instrument wel bij de huidige situatie? Zo is het mogelijk om klantfeedback op te halen door medewerkers door middel van een closed loop feedback. Een mooi instrument, waar medewerkers veel van kunnen leren. Echter, als de klant en zijn wensen ├╝berhaupt niet voorkomen in de visie van het bedrijf, is het krachtiger om de directie te laten ervaren hoe belangrijk klanten zijn in bijvoorbeeld een klantarena.

Daarnaast is het juiste moment kiezen voor deze instrumenten belangrijk. Het ophalen van closed loop feedback in een drukke decembermaand geeft geen representatief beeld. Dat is niet het moment om vragen te stellen aan de klant voor verbeteringen. In piekperiodes weten de medewerkers vaak zelf ook dat er veel mis gaat en hebben ze deze feedback niet nodig om dat te realiseren.

Als laatste is het van belang om te controleren of het ingezette instrument ook oplevert wat vooraf de bedoeling was. Worden er wel de juiste vragen gesteld en worden de juiste conclusies getrokken? Als een waardestroom wordt opgetekend, terwijl de data niet worden getoetst, dan kunnen de inzichten snel aan waarde verliezen. Dit moet uiteraard voorkomen worden.

Hoe gaat Lean coaching in de praktijk?

Met Lean coaching zetten we gezamenlijk stappen in de ontwikkeling van een green belter. Dit doen we vanuit de principes voordoen, samen doen en alleen doen.

  • Voordoen is voor mensen die het wel al een keer eerder hebben gedaan, maar graag nog een keer willen zien hoe iemand anders het doet.
  • Samen doen is voor mensen die het wel al kunnen uitvoeren, maar het prettig vinden als er iemand bij is ter ondersteuning, voor het geval er iets mis gaat.
  • Alleen doen is voor de mensen die het alleen aandurven, maar achteraf graag willen evalueren hoe het is gegaan. Zij hebben nog een aantal leervragen.

Van tevoren worden er een aantal focuspunten gedefinieerd en op basis hiervan wordt er een ontwikkelplan gemaakt. In dit plan komt precies naar voren wat de green belter nodig heeft en hoe de Lean coach dit kan faciliteren.

En door dit plan toe te passen worden er successen gerealiseerd, zowel voor de opgeleide medewerker als voor het bedrijf in het algemeen.

Wil jij hulp bij jouw eerste stappen op het gebied van Lean?