Hoe een woningcorporatie de leegstandsperiode met 92% heeft verlaagd.
14 oktober 2022 
in Case
1 min. leestijd

Hoe een woningcorporatie de leegstandsperiode met 92% heeft verlaagd.

Dankzij het toepassen van Lean heeft een woningcorporatie de leegstandsperiode voor haar woningen met 92% verlaagd! Waar huizen eerst 122 dagen leeg stonden nadat er een oude bewoner vertrok, kan er nu al na 10 dagen een nieuwe bewoner intrekken.

Ben jij benieuwd hoe deze organisatie zo’n grote verbeterslag heeft kunnen maken? Ik leg het je graag uit in deze case.

Het probleem

Van een woningcorporatie kregen we de vraag om te helpen bij het verlagen van de periode tussen verhuizing van de oude bewoner en het opnieuw verhuren van die woning aan de volgende huurder. Dit wordt de leegstandsperiode genoemd. 

De gevolgen van lange leegstand zijn:

  • Toekomstig bewoners moeten lang wachten op een geschikte woning.
  • Het kost woningcorporaties veel geld aan gederfde huuropbrengsten.
  • En medewerkers worden natuurlijk niet blij omdat zij toekomstige bewoners niet snel kunnen helpen.

De leegstandsperiode is een bekend fenomeen binnen de woningcorporaties en altijd weer een mooie uitdaging vanuit een Lean-optiek, omdat je dit probleem natuurlijk structureel wil oplossen en geen pleisters wil plakken.

De oplossing

We zijn gestart met een zogenaamde waardestroom analyse, ook wel bekend als value stream mapping (VSM). Met deze waardestroom analyse hebben we het volledige proces, inclusief alle knelpunten, goed in kaart gebracht. Vervolgens bepaalden we samen welke knelpunten het beste als eerste konden worden opgepakt. We benaderden die problemen gestructureerd door op zoek te gaan naar de grondoorzaken.

Zo kwamen we erachter dat afspraken met aannemers moesten worden verbeterd, de onderhoudskennis bij het verhuurmakelaars team omhoog moest en dat de meeste stappen in het proces eigenlijk helemaal geen waarde toevoegden voor de bewoners. Allemaal waardevolle informatie en concrete punten om structureel te verbeteren dus.

De resultaten

Door het probleem bij de grondoorzaken aan te pakken hebben we structureel kunnen verbeteren.

  • De leegstandsperiode is teruggebracht van 112 dagen naar slechts 10 dagen, een verbetering van 92%!
  • Een significante vermindering van gederfde huurinkomsten.
  • Voor de toekomstig bewoners een zeer schappelijke wachttijd.

Conclusie

Vanuit een Lean-optiek was dit een ‘walk-in-the-park’ project waarbij aan de hand van een aantal standaard instrumenten een mooi verbeterpotentieel werd blootgelegd.

Maar de echte oplossing zat hem in de nieuwe manier van werken en aansturen wat vanuit een veranderd optiek een grote uitdaging bleek te zijn. Het gaat natuurlijk altijd om de mensen in de organisatie die in het nieuwe proces moeten werken en daaraan moeten wennen.

Werken vanuit het Lean gedachtegoed betekent werken met de juiste instrumenten, maar altijd vanuit de gedachte dat de mensen in de organisatie de muziek maken.

Start zelf ook met verbeteren!

Wil jij ook zo’n verbetertraject van A tot Z in jouw organisatie begeleiden? Dan is de Lean Green Belt training interessant voor jou. Hierin geven wij je alle tools, technieken én de mindset die je hiervoor nodig hebt.

Over de schrijver
Remco startte in 2013 het trainings- en adviesbureau 12Mprove om professionals en organisaties te helpen met continu verbeteren. Zijn motto was, en is nog steeds, om kennis te delen via praktische informatie. Remco is afgestudeerd bedrijfskundige en Lean Master Black Belt, met jarenlange ervaring in verandermanagement, onder andere bij Cap Gemini, Nuon, ING Bank, Achmea en Rabobank. Met zijn kennis en ervaring daagt hij je uit om elke dag een beetje beter te worden in alles wat je doet!