“Corona proof” trainen, wat kun je van ons leren?

Na elke update rondom de corona maatregelen bespreken we de impact met elkaar. Wat betekent dit voor ons? Hoe kunnen we het beste met de nieuwe situatie omgaan? Kunnen we de geboden ruimte gebruiken om onze klanten beter van dienst te zijn? Vragen die je ongetwijfeld herkent uit je eigen organisatie.

Op basis van de meest recente ontwikkelingen nemen we je mee in onze ervaring en geven je 5 tips om “corona proof” te kunnen werken.

1. Meten is weten

Weet jij hoeveel 1,5 meter is? En hoe meet jij of jouw werkplek op 1,5 meter afstand van je collega staat? Tenzij je beschikt over een absoluut timmermansoog is het toepassen van het beginsel “meten is weten” altijd de beste oplossing. Zo namen wij een meetlint ter hand, tekenden een plattegrond van onze trainingsruimtes en gingen puzzelen. Het leggen van die puzzel was niet eenvoudig, het garandeert onze medewerkers wel dat ze in een omgeving kunnen werken waarin het goed mogelijk is 1,5 meter afstand te houden.

2. Richtlijnen als basis

In onze trainingen leren we dat als er geen standaard is, je ook niet kunt verbeteren. Vanuit dat inzicht hanteren we ook de RIVM-richtlijnen. Deze zijn onze standaard. Veranderen de richtlijnen dan veranderen wij mee. Moeten we keuzes maken dan kunnen we ons baseren op de standaard van de richtlijnen. Dat geeft overzicht en duidelijkheid.

3. Luister naar je klant

Luisteren naar je klant is altijd belangrijk, ook nu. Leer in deze situatie dan ook van je klant door met hem/haar in gesprek te gaan. Vertaal de zorgen en wensen van jouw klant naar je eigen dienstverlening. Niet één keer, maar op regelmatige basis. Je zult merken dat je klantrelatie zich verdiept en duurzamer wordt.

4. Voer met elkaar de prestatiedialoog

In de prestatiedialoog bespreken we het verschil tussen de actuele prestatie en de doelstelling. Met als doel om te leren en te verbeteren. Het vaststellen van een doelstelling is daarin de eerste stap. Wij legden daarom vast wat onze doelstelling is als het gaat om corona proof trainen. Om vervolgens met elkaar te bespreken hoe het in de praktijk gaat. Het verschil tussen doelstelling en prestatie leert ons veel en maakt het mogelijk de richtlijnen blijvend goed toe te passen.

5. Voer een Corona verbeterteam in

“Als iets van iedereen is, dan is het van niemand.” “Acties zonder eigenaar komen nooit af.” Mooie quotes, en vooral ontzettend waar. Het opzetten van een Corona verbeterteam belegt de verantwoordelijkheid en het eigenaarschap. Het ontzorgt de organisatie, leidt tot duidelijke communicatie en voorkomt dat je overvallen wordt door veranderingen in de richtlijnen.

Ontslaat een Corona verbeterteam alle medewerkers van de plicht om zelf hun verstand te gebruiken? Het antwoord op die vraag is nee, je moet altijd zelf na blijven denken. Het helpt alleen enorm als er iemand is die de leiding neemt en waar nodig als katalysator op kan treden.

Deze 5 tips helpen ons om in een uitdagende en soms moeilijke tijd vooruit te blijven gaan. Gebruik ze om in jouw organisatie of team vooruit te blijven gaan, want leren stopt nooit.